Mag een werkgever dit doen tijdens ziektewet?

Ik zit in de ziektewet vanwege een arbeidsconflict met mijn werkgever. Het advies was de 1e bedrijfsarts is dat mijn werkgever en ik in gesprek moeten met een mediator. Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben, gezien de ernst en dat ik graag een second opinion wil. Hierbij heb ik ook aangegeven bij zowel mijn werkgever als bedrijfsarts dat ik eerst het tweede oordeel wil afwachten. Bedrijfsarts heeft aangegeven dat tot dat het tweede oordeel er komt, deze eerst wel blijft staan. Mijn werkgever heeft alsnog alles in gang gezet voor een gesprek met een mediator, dit zonder mijn toestemming. Mag dit? Ook juridisch gezien?

een week geleden
2.6K
TurfGraver
een week geleden
Wat verwacht je van een tweede opinion?
Het zal links of rechtsom via een mediator opgelost moeten worden.
AnnBoo8146
een week geleden
Het kan zijn, dat je werkgever verplicht is om het gesprek met een mediator in gang te zetten. Als je ziek bent zijn jij en je werkgever volgens de wet verplicht er alles aan te doen om jou weer "aan het werk te krijgen". Daarvoor heeft de werkgever een bedrijfsarts ingeschakeld, wiens advies gevolgd moet worden, tot er een ander advies is.
Manono
een week geleden
Ik heb aangegeven dat ik wel met een mediator in gesprek wil maar dit voor mij nu nog psychisch te belastend vind. Dit is de reden dat ik voor nu daar nog geen akkoord op heb gegeven.
TurfGraver
een week geleden
In antwoord op je vraag of dat mag, sterker nog het moet.
Let op: afspraken en begeleiding van de eerste bedrijfsarts lopen door tijdens de second opinion. De second opinion heeft geen opschortende werking. Dit betekent dat wanneer de werknemer een second opinion aanvraagt, de lopende afspraken met de eerste bedrijfsarts en werkgever ten aanzien van bijvoorbeeld re-integratie gewoon doorlopen.
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/bedrijfsarts/second-opinion
ronron1212
een week geleden
Ziektewet bestaat niet meer je werkgever betaald je loon door bij ziekte. Je werkgever en ook jij zijn verantwoordelijk dat al het mogelijke wordt gedaan om te zorgen dat je weer aan het werk gaat dus ja je werkgever mag dit doe en is daar toe ook wettelijk verplicht.
ronron1212
een week geleden
lees dit maar eens https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/plichten-als-ik-ziek-ben-met-een-werkgever/verplichtingen-van-mijn-werkgever-bij-ziekte
tinus1969
een week geleden
Zit je in de ziektewet vanwege een arbeidsconflict? Of zit je in de ziektewet omdat je overspannen bent? In het eerste geval is het logisch dat je werkgever zsm een gesprek met een mediator wil.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 geen ziektewet die bestaat niet maar maar ziek gemeld
Castle
een week geleden
Welke oplossing kan u aangeven als u geen mediator wilt? Hoe wilt u het probleem dan bespreken of de toekomstige situatie werkbaar maken?
teusvh
6 dagen geleden
Mediation is PER DEFINITIE vrijwillig. Maar aan de andere kant: als de werkgever je wil ontslaan met het argument dat je niet bereid was om samen naar een oplossing van het conflict te zoeken, dan verlies je dat hoogst waarschijnlijk. Bij verwijtbare werkloosheid krijg je ook geen uitkering.

Geef als eerste antwoord